Sidor

torsdag 27 januari 2011

Technology is the tool for school!

Många av mina lärare har påpekat att lärare generellt sett inte har tillräckligt med kompetens vad gäller användning av data i undervisningen. Att nyttja teknologin som idag finns skulle kunna vara en motivationskälla för eleverna. När jag skulle börja i gymnasiet var det många av mina klasskamrater från högstadiet som valde att gå till Rosendalsskolan, enbart för att dem skulle få en data. Det här är ett tydligt exempel på att datorer har en viss effekt på eleverna. Dock gäller det inte bara att dela ut datorer, man måste även kunna få eleverna att använda datorerna i ett akademiskt syfte.

Att blogga och skapa hemsidor skulle kunna vara ett extremt bra sätt för eleverna att använda sina datorer. En blogg kan användas för att skriva en loggbok, detta skulle göra att eleverna själva kunde se sin utveckling över en längre period. Själv skulle jag be mina elever om att skriva sina texter till olika målgrupper, t.ex. första veckan skriver dom till sina kompisar och andra kanske dom skriver till äldre lärare. Detta gör att dom får anpassa sitt språk utefter målgruppen man ska skriva till. Vad gäller hemsidor skulle det kunna vara ett bra och roligt sätt för eleverna att göra grupparbeten. Där man som lärare kanske tilldelar dem ett uppdrag att göra en hemsida för ett projektarbete.

Det finns många fler metoder en dator kan användas i skolan, men det är upp till varje lärare att våga ändra på de traditionella metoderna för att få ut så mycket av eleverna som möjligt.

Ciao!

3 kommentarer:

  1. Hej
    Bra blogg! Kul att du är igång med programhanteringen, klara framsteg med bildhanteringen. Kopplingen mellan din tidigare studiegång och framtida lärargärning är intressant .

    Snygg affisch!! Coola killeeeen!

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera
  2. "Själv skulle jag be mina elever om att skriva sina texter till olika målgrupper ..."
    This. Låter som en idé värt att implementera omedelbart.
    Sen det här med att dela ut datorer hejvillt låter naivt. Hoppas de som bestämmer sånt i skolan faktiskt har en poäng med det och som OCKSÅ kan vidarebefodras av lärarna själva. Och om de inte får använda dem överhuvudtaget missar eleverna ut på en anteckningsresurs.
    Jag har nått punkten där tangentbord > skriva på papper är mer koncentrationsingivande.

    How do you roll?
    /Yonas

    SvaraRadera
  3. Det gick ju jättebra idag!!
    Tummen upp för det! Lugnt och kontrollerat när ni gick igenom vad som gäller för användning av bilder=)

    SvaraRadera