Sidor

torsdag 3 februari 2011

Trading places

Dagen innan det var dags för rollbytet, träffades gruppen i Blåsenhus för att lägg upp agendan för vår kommande lektion med lärarlyftsstudenterna. Planeringen gick väldigt bra tycker jag, vi bollade idéer mellan varandra och till slut lyckades vi komma upp med en agenda som vi ansåg vara en bra början för lärarlyftsstudenterna.

Innan lektionen startade meddelade Lars oss om att det endast kommer tre lärarlyftsstudenter och inte tio som planerat. Dock hade vi även Phillip och Emil som agerade elever för dagen. Detta ändrade inte direkt på våran planering, utan det påverkade oss på så sätt att vi började känna att vi skulle bli alldeles för många som gick runt för att hjälpa lärarlyftsstudenterna. När lektionen väl började stötte vi på ännu ett problem, dock påverkade det oss på ett positivt sätt. De tre första punkterna av vår agenda tog drygt 10-15 min totalt, detta chockade oss då vi antog att det skulle ta minst 30 min. Det här gjorde att vi fick dra till med våran plan B med en liten twist, vilket visade sig vara ett lyckat drag.

Det positiva med lektionen var först och främst lärarlyftsstudenternas förmåga att ta till sig det vi sa och utföra det på ett bra sätt. Kommunikationen oss emellan fungerade extremt bra, vilket gjorde det enkelt att föra en dialog med lärarlyftsstudenterna. Det var även kul att lärarlyftsstudenterna inte var rädda för att fråga om hjälp vilket visade att dem litade på oss, vilket gjorde att den positiva energin spreds sig i gruppen.

Slutligen vill jag tacka mina klasskamrater samt lärarlyftsstudenterna för en bra genomförd lektion.

Ciao!

4 kommentarer:

  1. Tack själv!

    Ni lyckades med plan B, för jag märkte inte ens att det var en plan B. Det var bra att vi fick mycket tid att arbeta praktiskt och ni var mycket pedagogiska och metodiska.
    Bra samarbete och bra gjort att ni höll er lugna trots att tidsplanering inte gick precis enligt planerna. Det är ju så det är ute "verkligheten" , det är svårt att beräkna hur lång tid saker och ting tar. Man måste alltid några ess i rockärmen och snabbt kunna tänka om, precis om ni gjorde.

    P.S Gillar din header.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Håller med Camilla om att ni löste uppdraget mycket bra.
    Tycker du var grymt bra på att röra dig runt i rummet, hjälpa eleverna och ge feedback. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Tack för lektionen. Jag håler med Camilla, ni lyckades bra med reservplanen, den märktes inte. Hade du inte skrivit om den hade jag inte märkt det. Bra gjort!

    SvaraRadera
  4. Tack för er feedback, uppskattar verkligen det!

    SvaraRadera