Sidor

fredag 21 januari 2011

Bloggkollen

Tankar om lärande är bloggen jag valt att ta en titt på. De första artiklarna jag gick igenom handlade om hur läraryrket bör se ut i framtiden och vad som bör göras för att det ska se ut på ett visst sätt. Det positiva med artiklarna var balansen mellan engelskan och svenskan, rubrikerna skrevs på engelska och den större delen av texten skrevs på svenska. Vad gäller bilder, valde man att inte använda några vilket helt klart påverkade layouten. Detta påverkade inte mig så mycket då kombinationen mellan engelskan och svenskan vägde tyngre i mitt samtycke.

I denna blogg skulle man kunna processblogga, dock tror jag inte att det skulle passa in i själva temat. Framtiden ligger i fokus i artiklarna som jag läste. I artiklarna finns det inget specifikt genus man lägger tyngd på, utan fokusen ligger på yrket. Med tanke på att det inte används några bilder har jag svårt att säga något om upphovsrättsfrågan, dock är det värt att notera att källhänvisningar används när något tas från nätet. Huruvida jag skulle följa denna blogg under resterande delen av kursen är svårt att svara på, då jag endast läst ett par artiklar ur bloggen. Men mina första intryck av bloggen är helt klart positiva.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra beskrivning av den blogg du valde. Hittade du några tankar, om tex. innehåll, struktur eller layout, värda att ta med sig när det gäller att skapa din egen blogg?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Det jag främst kommer använda mig utav är den engelska/svenska kombination, precis såsom dem gjort i "Tankar om lärande". Vad gäller strukturen och layouten känner jag inget behov av att ta något från denna blogg.

    SvaraRadera